بررسی نمادهای تصویری غدیرخم در آثار گرافیک معاصر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - اصفهان - دانشکده هنر
- نویسنده محبوبه خلقی
- استاد راهنما میرحسین علامه فضل الله پاکزاد عبد العلی باقری
- سال انتشار 1392
چکیده
واقعه بزرگ و مهم غدیرخم، واقعه دعوت خدایی، ولایت کبری، کامل ساختن دین و تمام کردن نعمت الهی است. آنچه در این میان از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ تأمّل و اندیشه ورزی در زوایای این رویداد مهمِ تاریخی، و نشر و تبلیغ آن است. در همین راستا هنرمندان گرافیک با بهره گیری از نمادها و مولفه های تصویری رخداد غدیر در آثار خود به ایصال حقیقت ولایت در سطح فرد و جامعه کمک خواهند نمود. پژوهش حاضر به روش تحلیلی- توصیفی و رجوع به منابع مکتوب و سایت های اطلاع رسانی، بر آن است تا به بررسی نمادهای تصویری غدیرخم در گرافیک معاصر ایران بویژه پوسترهای دهه های هشتاد و نود بپردازد. پوسترهایی که با موضوع غدیر و ولایت امام امیرالمومنین صلوات الله علیه طراحی شده اند، غالباٌ در زمره پوسترهای نوشتاری هستند. زیرا در این پوسترها اولویت، انتقال متن مصرّح کلام اهل البیتb بوده است. هنرمندان نیز هر چند از فضای انتزاعی بهره برده اند، امّا پیوند خودشان با اصل کلام را حذف ننموده و در طراحی، کلمات نورانی پیامبرk و اهل البیتb را عیناً به کار بسته اند. در این پوسترها بیش از همه، فراز اصلی خطبه غدیر که عبارت « من کنت مولاه فهذا علی مولاه » است، مد نظر گرفته شده است. پژوهش حاضر، می کوشد تا به واقعه غدیرخم فراتر از عبارت مشهور بپردازد و تبلیغ ولایت و ریشه های حادثه غدیر را هم در متن و هم در آثار هنری جستجو نماید.
منابع مشابه
بررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهایی است که از بطن جامعه و توسط نقاشان مکتب ندیده ای بوجود آمد که هر کدام از آن ها در حرفه های مختلف مثل کاشی سازی، گچ بری، و... فعالیت می کردند. در این نوع نقاشی شاهد مضامین مذهبی و غیر مذهبی هستیم که بدون تکلف و در نهایت سادگی به تصویر کشیده شده اند. در قهوه خانه ها نقالانی حضور داشتند که به بیان داستان های مذهبی، ملی و حماسی می پرداختند، نقاشان قهوه خانه ای متأث...
متن کاملبررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهایی است که از بطن جامعه و توسط نقاشان مکتب ندیده ای بوجود آمد که هر کدام از آن ها در حرفه های مختلف مثل کاشی سازی، گچ بری، و... فعالیت می کردند. در این نوع نقاشی شاهد مضامین مذهبی و غیر مذهبی هستیم که بدون تکلف و در نهایت سادگی به تصویر کشیده شده اند. در قهوه خانه ها نقالانی حضور داشتند که به بیان داستان های مذهبی، ملی و حماسی می پرداختند، نقاشان قهوه خانه ای متأث...
متن کاملبررسی نمادهای تصویری «فَرّ» (با تأکید بر نگارههای شاهنامه)
نقشمایههای نگاشته شده در نگارههای شاهنامه، از سویی در پیوند با نظام نشانههای متنی است و از سوی دیگر از تبار نظام نشانههای تصویری. نمونهای از این نظام دوگانة تصویری- متنی، در مفهوم مینوی فَرّ و نقشمایههای تصویری آن بچشم میخورد. در نظام متنی، فرّة کیانی نشان دهندة مشروعیّت شاه است. در پژوهشهای انجام شده دربارة فرّ، پژوهشگران عموماً به توصیف مفهوم فَرّ و چگونگی کاربرد آن در شاهنامه و متون کهن پ...
متن کاملبررسی ویژگی های بصری آثار طراحی گرافیک شاخص مدرسه باوهاوس
مدرسه باوهاوس یکی از پیشتازان هنر مدرن بود که بین سالهای 1919 تا 1933 میلادی در آلمان فعالیت میکرد نقش مهمی در برقراری پیوند میان هنر و صنعت ایفا کرد. آثار گوناگونی در رشتههای مختلف هنر و طراحی از این مدرسه بر جای مانده است؛ از جملهی این آثار، طراحی گرافیک باوهاوس، در دوران خود، جزء آثار پیشتاز محسوب میشده است. نگارندگان در این مقاله در پی آن هستند تا ویژگیهای بصری آثار طراحی گرافیک شاخص ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - اصفهان - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023